Op: 10 jan 2020
Geen wereld verandert zo snel als die van de IT. Je moet daarom continu op de hoogte blijven van wat er allemaal in de markt speelt. Een vooruitziende blik is daarin een onmisbare kwaliteit. Maar hoe weet je dan waar je als IT-professional de focus op moet leggen? Ik help je daar graag mee! In deze blog lees je hoe je over vijf jaar, in 2025, nog steeds relevant bent.
Volgens AG Connect gaan we naar een tijdperk waarin de focus niet meer ligt op het onderhouden van IT-infrastructuren, maar op het creëren van waardevolle, nieuwe klantervaringen. Niet voor niets wordt in ITIL4 niet de term eindgebruiker, maar consument gebruikt. Met andere woorden: de klant is koning en dat zal in 2025 eerder regel dan uitzondering zijn.
Ontwikkel je soft skills
Klantervaring wordt dus steeds belangrijker op de Servicedesk. Daarom doe je er goed aan om jezelf te ontwikkelen op het gebied van dienstverlening. Ontwikkel je soft skills door bijvoorbeeld communicatietrainingen te volgen. Zo hebben wij bijvoorbeeld de training ‘Communicatie met Impact’ (CMI) ontwikkeld. Daarbij leer je meer over welke impact communicatie heeft, met welke verschillende communicatiemodellen je kan werken en wat de valkuilen zijn.
Knowledge is power!
Vanzelfsprekend is het belangrijk om continu op de hoogte te zijn van de laatste technologische ontwikkelingen. Knowledge is power! Maar naast het ontwikkelen van soft skills, kan je je natuurlijk ook verdiepen in de technieken die bijdragen aan het bevorderen van de klantbeleving. Denk bijvoorbeeld aan mobile, virtual- en augumented reality, voice en gesture-based interfaces. Natuurlijk betekent dit niet dat je meteen alle ins en outs moet weten. Maar wanneer je op de hoogte bent van wat allemaal mogelijk is op dit gebied, krijg je meer inzicht in hoe je de klantbeleving op de Servicedesk verder optimaliseert.
Sluit je aan bij een gespecialiseerde partij
Bedrijven besteden IT-diensten steeds meer uit aan gespecialiseerde partijen. Dat heeft deels te maken met behoefte aan flexibiliteit. Zo hoeven organisaties niet langer meer zelf middelen en professionals te regelen. Wil je verschillende ervaringen opdoen en jezelf ontwikkelen, dan is het een idee om je aan te sluiten bij een gespecialiseerde partij. Bij PEAK-IT krijg je bijvoorbeeld de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen tot specialist binnen jouw vakgebied. Met behulp van de juiste begeleiding en opleidingen kom je erachter welke opdracht het beste bij je past.
Een andere manier van werken
Tenslotte wordt van IT’ers in de toekomst een andere manier van werken verwacht. Uit onderzoek blijkt dat flexibiliteit, proactiviteit en snelheid eigenschappen zijn die een Servicedeskmedewerker succesvol kunnen maken. Zo ben je in staat om enerzijds om te gaan met complexere problemen en requests. Anderzijds moet je werken met veranderingen die continu plaatsvinden en tegelijkertijd ervoor zorgen dat de IT-infrastructuur stabiel en betrouwbaar is.
De komende vijf jaar gaat de Servicedesk er dus anders uitzien. Wil je in 2025 dus relevant blijven, dan doe je er goed aan om jezelf te ontwikkelen op het gebied van klantgerichtheid. Tevens is het goed om je te verdiepen in de mogelijkheden van nieuwe technologieën zoals AI. En wanneer jij je soft skills ook nog eens ontwikkelt, dan ben je een zeer relevante IT-professional!
Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan deze pagina's:
Wil je meer carrière blogs lezen met werktips? Misschien vind je dit ook interessant:
- Waarom IT meer vrouwelijke professionals nodig heeft
- IT-starters: opleiding moet gecombineerd worden met baan