Celine Schuurs over het samenwerken met internationaal toptalent

Celine Schuurs over het samenwerken met internationaal toptalent

De internationale IT’er is in opmars. Steeds vaker kiezen bedrijven in Nederland voor deze professional. In 2018 steeg het aantal vacatures voor internationale kandidaten zelfs met 60%. Dat brengt natuurlijk ook nieuwe vraagstukken met zich mee. Wat doet het met je als je vanuit je thuisland in Nederland terechtkomt? En waarom is het zo belangrijk dat bedrijven internationaal talent binnenhalen? We gingen in gesprek met Celine Schuurs, Fieldcoach bij Experis en ervaringsdeskundige in de begeleiding van internationale IT’ers.

Celine begon ooit als IT Resource Consultant, maar waagde recentelijk de sprong naar Fieldcoach. Dat betekent dat ze voornamelijk werkt met IT professionals die via Experis een baan hebben gevonden. Tijdens dit proces houdt ze zowel de belangen van de professional als van de organisatie in het vizier. ‘Als een IT professional ergens aan de slag gaat, zijn wij verantwoordelijk voor zijn succes en geluk. Het is belangrijk dat iemand voelt dat hij op de goede plek zit. Tegelijkertijd willen we de organisatie, waar de kandidaat werkt, niet uit het oog verliezen. Die klanttevredenheid is essentieel, ook voor deze organisaties ben ik een sparringpartner. Uiteindelijk wil je dat alle betrokken partijen een positief gevoel hebben over de gang van zaken.’

Net als in een huwelijk

Experis riep de rol van Fieldcoach in 2015 in het leven. Doel? De betrokkenheid bij de ontwikkeling van IT professionals en organisaties garanderen. De Fieldcoach neemt namelijk ruimschoots de tijd om een samenwerking goed door te lichten. ‘Als Fieldcoach kijk ik naar wat er echt speelt’, vertelt Celine. ‘Welk gevoel hebben kandidaten en klanten bij een samenwerking? Wat vinden ze echt belangrijk? En waar kunnen we verbeteringen doorvoeren? Natuurlijk kun je nooit van tevoren garanderen dat iemand zijn plek binnen een organisatie ook daadwerkelijk vindt. Maar dat kun je eigenlijk ook niet na een maand. Net als in een huwelijk ontstaan er op een gegeven moment kleine fricties en frustraties. Het is belangrijk dat we deze zaken bespreekbaar maken en samen kijken hoe we ze om kunnen buigen. Want als mensen eenmaal open zijn, blijkt hun probleem vaak niet zo groot is als het in eerste instantie leek.’

 

Prettig vestigingsklimaat

Bij Experis is Celine onderdeel van team Consulting, waardoor ze zich vooral bezighoudt met grote banken, verzekeraars en telecombedrijven. Oftewel, de grotere bedrijven die de stap naar een internationale IT-afdeling al een tijdje geleden hebben gezet. Dat betekent dus ook dat ze vooral werkt met internationale professionals. Volgens Celine helpt het natuurlijk dat Nederland voor deze groep een aantrekkelijk land is om te werken. ‘Nederland heeft een prettig vestigingsklimaat, biedt belastingvoordelen voor kennismigranten en is technologisch vooruitstrevend. Vooruitstrevende bedrijven lopen vaak voor op bepaalde werkmethoden of technologieën. Waar de meeste organisaties pas nu de overstap maken naar Agile en Scrum, kijken veel van onze klanten alweer verder dan deze methodes. Daarnaast werken deze bedrijven vaak met de nieuwste tools en technieken. Door deze innovatieve ontwikkelingen liggen hier veel kansen die sommige talenten in hun geboorteland moeilijk kunnen vinden. Daarnaast bieden we ook een mooi salaris en zijn zaken zoals de zorg hier gewoon goed geregeld.’

 

Van training tot woning

Maar hoe zorg je ervoor dat een internationale kandidaat goed aardt? Zodat hij zich thuis voelt en het beste uit zichzelf kan halen? ‘Het is natuurlijk best een behoorlijke beslissing, om alles wat vertrouwd was achter je te laten’, vertelt Celine. ‘Daarom probeer ik ervoor te zorgen dat een kandidaat goed kan aarden. Naast een technisch ontwikkelplan met de IT professional regel ik een woning, zorg ervoor dat alle documenten in orde zijn en vertel alles over Nederlandse normen en waarden. Hoe communiceren we hier en hoe geven we elkaar feedback? We zijn een open en direct volkje, daar moeten veel mensen toch even aan wennen.’ De gesprekken krijgen volgens Celine al snel een persoonlijk karakter. ‘We hebben het niet alleen over het werk, maar ook over persoonlijke dingen. Of ze al een nieuwe vriendengroep hebben, bijvoorbeeld. Eenzaamheid blijft een redelijk groot probleem onder mensen die vanuit het buitenland hier aan de slag gaan. Mijn rol als Fieldcoach gaat daardoor ook veel dieper. Eigenlijk ben ik meer een soort buddy of vertrouwenspersoon voor deze internationale professionals.’

 

Toekomst

Wat het komende jaar brengt? Celine verwacht zeker dat het aantal vacatures voor internationale kandidaten zal stijgen. Maar ze denkt ook dat het aantal nog groter zou kunnen zijn, als bedrijven meer in deze professionals zouden durven investeren. ‘Een switch naar meer internationale IT’ers betekent dat bedrijven hun structuren en processen, maar ook hun systemen, moeten vertalen. Dit kost veel tijd en geld en daarom kiezen organisaties er vaak voor dit niet te doen. Ik ben ervan overtuigd dat een hoop bedrijven hierdoor goede kandidaten links laten liggen. Dat is natuurlijk ontzettend jammer. Deze talenten hebben vaak ontzettend veel kennis en ervaring in huis, ook van technologieën waar wij in Nederland minder ervaring mee hebben. Investeer jij als organisatie niet in internationalisering, dan lopen deze talenten zo naar de concurrent. Een beetje meer lef zou dus niet verkeerd zijn als bedrijven op hoog niveau willen presteren.’

Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan deze pagina's voor meer informatie: