Soft skill Time management - Krijg meer gedaan, verlaag stress en behaal je doelen met effectief Time management
Als IT-professional is het ontwikkelen van je klantgerichte vaardigheden essentieel om succesvol te zijn in de IT-wereld. Het hebben van sterke technische vaardigheden (zogenaamde hard skills) is essentieel. Maar wist je dat klantgerichtheid (zogenaamde soft skill) samen met je technische vaardigheden een gouden combinatie is? Hier zijn 5 tips om jou te helpen bij soft skill ‘Klantgerichtheid’. Klaar om het succes in je IT-carrière te vergroten? Let's go!
1️⃣ Zet de klant centraal:
Verplaats je in zijn schoenen. Stel gerichte vragen en luister actief naar zijn antwoorden. Wat zijn de specifieke behoeften die deze klant heeft? Met welk doel komt hij bij jou terecht? Hoe beter je hem begrijpt, hoe beter je in staat zult zijn om oplossingen te bieden. Vaak willen klanten ook ‘gewoon’ even gehoord worden, voordat je direct met een oplossing komt. Als jij laat zien dat je je klant begrijpt, heb je de helft van de ‘klanttevredenheid’ al gewonnen.2️⃣ Toon empathie:
Vragen, luisteren, jezelf kunnen inleven in zijn situatie en hulpvraag; dat doe je met empathisch vermogen. De klant heeft waarschijnlijk geen uitgebreide technische achtergrond. Dat komt goed uit, want dat heb jij wel 😉. Met empathie stel je jezelf in staat om beter te reageren op de emoties en zorgen van de klant. Het toont ook aan dat je erom geeft hoe hij de dingen ervaart en dat je bereid bent om te helpen. En daar draait het om: er voor de klant zijn.
3️⃣ Wees proactief:
‘Voorkomen is beter dan genezen’, luidt het bekende spreekwoord. Het is beter om een probleem te voorkomen dan achteraf de brokstukken op te moeten ruimen. Neem daarom het initiatief om problemen op te lossen voordat ze zich voordoen. Waar liggen mogelijke pijnpunten of verbeteringen in de systemen waar de klant mee werkt? Doe met je collega's geregeld een 'check-up' en houd ‘brainstorm sessies’ naar nieuwe suggesties en/of oplossingen.4️⃣ Communiceer in duidelijke taal:
Versterk zowel jouw mondelinge als schriftelijke communicatievaardigheden. Wees duidelijk, beknopt en gebruik begrijpelijke taal. Vooral bij het uitleggen van technische concepten aan een klant zonder enige technische kennis. Je kunt beter begrijpelijke ‘Jip en Janneke-taal' gebruiken, dan ingewikkeld technisch jargon. Luister dus actief naar jouw klant en wees hierin (heel) geduldig.
5️⃣ Wees flexibel:
Klantbehoeften kunnen veranderen en als IT-professional moet je hierop inspelen. Wees flexibel in jouw aanpak en denk creatief bij het vinden van oplossingen. Toon bereidheid om samen te werken met de klant om aan zijn veranderende behoeften te voldoen. Dat geldt voor nieuwe uitdagingen van de klant en zijn behoeften. Maar ook voor technische ontwikkelingen, tools en trends die elkaar razendsnel opvolgen. Dit vraagt om jouw aanpassingsvermogen: om snel te leren en aan te passen in de wondere IT-wereld.
6️⃣ Vraag om feedback:
Vraag specifiek naar wat je goed doet en waar er ruimte is voor verbetering. Gebruik deze feedback om jouw vaardigheden verder te ontwikkelen en te groeien als een klantgerichte professional.
Tip: bekijk ook ons blog over soft skill ‘Feedback ontvangen’ [link]. Door regelmatig om feedback te vragen aan jouw klanten kun je nog verder inspelen op hun wensen en behoeften.
Door je klantgericht op te stellen, bouw je duurzame relaties op met je klanten. Hiermee draag jij direct bij aan een hogere klanttevredenheid. Dat zal jouw werkgever zeker waarderen! En welke IT-professional wil dat nu niet? Investeer daarom in je professionele groei en onderscheid je als IT-professional met de soft skill klantgerichtheid. 🖥️💼