Wat koffie en eindgebruikerstevredenheid met elkaar te maken hebben

Wat koffie en eindgebruikerstevredenheid met elkaar te maken hebben

Merel Krielaart | Jan 21, 2019 4:30:00 PM | 3 min

Verschillende onderzoeken tonen keer op keer aan dat medewerkerstevredenheid leidt tot een hogere klanttevredenheid. Zo is een goed humeur bijvoorbeeld besmettelijk en geven medewerkers dit (onbewust) door aan de eindgebruiker. Dat leidt dan weer tot een positievere eindgebruikersbeleving. Stress kan daarentegen al snel een negatieve invloed hebben op de beleving van de eindgebruiker. Ook verlenen tevreden medewerkers betere service doordat ze de eindgebruikerswensen beter begrijpen en hier beter op inspelen. Maar hoe verhoog je die medewerkerstevredenheid en dus de eindgebruikerstevredenheid? Eén van de antwoorden is vrij simpel: koffie. Dit licht ik hieronder toe.

1. Een goede start van de dag

Uit onderzoek van Douwe Egberts blijkt dat koffie ons vrolijk en scherper maakt, goede ideeën geeft en onmisbaar is aan het begin van de werkdag (79%). Wanneer we onze werkdag beginnen met een meeting, is een goede bak uitermate belangrijk. Zo geeft maar liefst 70 procent van de Nederlanders aan dat een vergadering beter verloopt met een goede kop koffie erbij. Dus zet een goede bak troost voor je medewerkers en die overdrachten en meetings in de ochtend komen helemaal goed.

2. Verhoogde productiviteit van medewerkers

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar het verband tussen koffie en productiviteit op de werkvloer. De uitkomsten verschillen, maar waar de onderzoekers het allemaal over eens zijn is dat het drinken van koffie het gevoel van productiviteit vergroot. Zo zegt de helft van de Nederlandse werknemers met een goede kop koffie op werk productiever te zijn en een ontspannen gevoel te ervaren na het drinken ervan. Een ontspannen gevoel zorgt voor een rustige en kalme Helpdeskmedewerker, die opgewassen is tegen een eindgebruiker met een deadline die in paniek is om gecrashte bestanden.

3. Betere sfeer op de werkvloer

De meerderheid Nederlanders vindt dat het drinken van koffie de werkdag leuker maakt. Zo hebben medewerkers meer plezier in hun werk. Bovendien brengt koffie mensen samen. De koffiemachine is de plek waar collega’s onder het genot van een ‘bakkie leut’ bijkletsen, de laatste stand van zaken bespreken of een korte meeting houden. Het heeft een positieve invloed op de arbeidsvreugde en het teamgevoel wanneer werknemers op verschillende momenten tijdens de werkdag samen een kop koffie kunnen drinken.

Kortom, het werkgeluk van medewerkers wordt beïnvloed door goede koffie. Bovenstaande redenen laten immers duidelijk zien dat goede koffie onmisbaar is op het werk. Niet alleen zijn de medewerkers tevreden en productiever, maar ook de eindgebruikers ervaren een positievere beleving wanneer zij te maken krijgen met een opgewekte Helpdeskmedewerker of Systeembeheerder.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Bekijk dan hier onze Helpdesk en Werkplek pagina!