Hoe verbeter je jouw communicatie als IT-professional? 5 tips die jou een master maken in communicatie.
Communicatie is een belangrijke soft skill voor elke professional, vooral voor IT-professionals. Waarom? Omdat IT-professionals vaak te maken hebben met complexe technische onderwerpen, verschillende soorten stakeholders, en snel veranderende eisen. Om succesvol te zijn in je IT-carrière, moet je niet alleen goed kunnen programmeren, maar ook goed kunnen communiceren.
Hoe verbeter je jouw communicatie als IT-professional? Hier zijn een aantal tips die je kunnen helpen:Ken je doelgroep: wie heb je voor je?
1. Ken je doelgroep: wie heb je voor je?
Voordat je communiceert, bedenk wie je doelgroep is. Zijn het stakeholders van verschillende afdelingen? Wat zijn de hun behoeften, verwachtingen en wat is het kennisniveau? Pas je boodschap, taal, en stijl hierop aan. Gebruik geen jargon of afkortingen die zij niet kennen. Geef voldoende context en uitleg, maar ook weer niet té veel. Wees duidelijk, beknopt en relevant. Lukt dat niet in één keer? Geen probleem, oefening baart kunst. Vraag geregeld om feedback, lees verder in tip 5.
2. Wees proactief en assertief.
Als IT-professional, moet je niet alleen goed kunnen luisteren, maar ook duidelijk en helder terug communiceren. Wees proactief in het delen van informatie, het stellen van vragen, het geven van feedback en het oplossen van problemen. Wees ook assertief in het uiten van je mening, het aangeven van grenzen en het onderhandelen over jouw belangen. En de no-go's? Wees niet agressief, arrogant of onbeleefd. Respecteer de mening en positie van anderen. Ga op zoek naar een win-win situatie. Dat is goed voor de relatie tussen jou en je stakeholder.
3. Luister en vraag door.
Communicatie is niet alleen zenden, maar ook ontvangen. Als IT-professional moet je goed kunnen luisteren naar wat anderen zeggen en doorvragen om de boodschap te verduidelijken. Vermijd onderbrekingen en wacht tot de ander klaar is met praten voordat je reageert. Luister met aandacht, empathie, en openheid. Dit doe je door open, gesloten, of reflectieve vragen te stellen (afhankelijk van het doel van je communicatie). Gebruik lichaamstaal en non-verbale signalen om empathie en begrip te tonen. Vat samen wat je hebt gehoord en check of je het goed hebt begrepen. Dit laat zien dat je actief luistert.
4. Gebruik verschillende communicatiemiddelen.
Als ‘tech support hero’ heb je toegang tot verschillende communicatiemiddelen, zoals e-mail, telefoon, chat, videoconferentie, of face-to-face. Kies het meest geschikte communicatiemiddel voor jouw doel, doelgroep, en situatie. Houd rekening met de voor- en nadelen van elk communicatiemiddel, de etiquette en normen die daarbij horen. Gebruik bijvoorbeeld e-mail voor formele, schriftelijke en gedetailleerde communicatie. Telefoon of videoconferentie voor informele, mondelinge, en interactieve communicatie. Gebruik face-to-face voor persoonlijke, emotionele, of gevoelige communicatie.
5. Vraag om feedback en leer hiervan.
De beste manier om je communicatie te verbeteren is door feedback te vragen en te krijgen van anderen. Vraag je collega’s, klanten, of leidinggevenden om je te vertellen wat je goed doet en wat je beter kunt doen. Sta open voor kritiek, complimenten, en suggesties. Stel open vragen die meer diepgang en inzicht in het gesprek brengen. Bedank de feedbackgever en neem de feedback serieus. Reflecteer op je communicatie en leer van je fouten en successen. Blijf jezelf ontwikkelen en verbeteren.
Communicatie is een essentiële soft skill voor IT-professionals. Door deze tips te volgen, kun je je communicatie verbeteren en daarmee ook jouw IT-carrière. Succes! 🚀
Ontwikkel je skills met de jobcoaching van Experis.
Nóg beter worden in je vak? Dát doe je met jobcoaching. Het is tijd om je ambities te laten ontpoppen met een op maat gemaakt plan: POP. Dit staat voor Persoonlijk Ontwikkel Plan. Hierin benoem jij wat je wilt bereiken, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt. Volg bijvoorbeeld zelfgekozen opleidingen en loop voorop met in-demand IT-kennis.
Bij Experis krijg je alle ruimte om te groeien in een groot landelijk IT-netwerk van collega’s en opdrachtgevers. Laten we samen kijken wat bij jou past en waar jouw behoeften liggen. Zullen we samen eens het gesprek aangaan? Ontdek je droombaan in IT.