Offline, online, hybride… Evenementen kennen we tegenwoordig in allerlei verschillende vormen. Vooral online events hebben in onze huidige maatschappij een ongekende boost gekregen. Logisch ook, online events lijken op dit moment de meest veilige optie gezien de huidige omstandigheden. Twijfel je nog over het organiseren van een online event? Dan is deze blog voor jou.
Je offline evenement naar online verplaatsen hoeft niet ingewikkeld te zijn: je organiseert exact hetzelfde evenement, maar in plaats van je gasten naar je event te laten komen breng je je event naar hen. Ten opzichte van offline events, kennen online events zelfs meer voordelen die zeker in overweging genomen mogen worden.
Eén van de grootste voordelen van een online evenement is de grootte van je bereik. Tijdens een fysiek evenement ben je afhankelijk van het maximaal aantal plekken beschikbaar op jouw locatie. Bij een online vorm geldt dat limiet niet, omdat het aantal deelnemers dat digitaal kunnen aanschuiven eindeloos is. Zo ben je in staat om je pijlen te richten op een bredere doelgroep, maak je sneller contact met prospects en zou je je evenement vrij gemakkelijk zelfs internationaal kunnen insteken.
Een online evenement zorgt daarnaast voor een lagere deelnemingsdrempel voor deelnemer én spreker. Waar het eerder onmogelijk leek om die ene grote specialist aan te haken bij jouw evenement in verband met bijvoorbeeld tijd en afstand, wordt het nu een stuk toegankelijker om hem/haar te benaderen voor een kennisdeling van een half uur in plaats van een heel dagdeel. Ook voor deelnemers is het een voordeel om tot het laatste moment nog te kunnen besluiten of je aanwezig bent bij het digitale evenement.
Daarnaast is een virtueel event volledig duurzaam. Wanneer het evenement online wordt georganiseerd hoeven mensen zich niet fysiek te verplaatsen met bijvoorbeeld de auto. Ook scheelt het qua afval voor bijvoorbeeld de catering.
Een ander, vaak onverwacht, voordeel is de sterke wisselwerking tussen spreker en deelnemer. Online zijn mensen sneller geneigd om vragen te stellen dan wanneer zij in een volle zaal zitten, waardoor er vanuit de digitale wereld veel interactie ontstaat. Dit maakt het voor de spreker nog interessanter om mee te doen aan een evenement in online vorm.
Als laatste zijn online evenementen buitengewoon geschikt voor marketingmogelijkheden. Niet alleen dankzij het brede marktperspectief, ook hebben marketeers direct toegang tot feedback, opgenomen sessies en gegevens die tijdens het evenement worden geregistreerd. Zo kan de data intensief worden geanalyseerd om nieuwe marketingcampagnes te maken die nog beter afgestemd zijn op de doelgroep.
Bij Experis organiseren wij maandelijks kennis- en netwerksessies. Wil jij graag één van onze evenementen bijwonen? Kijk dan op onze website en schrijf je in voor de eventupdate. Zien we je snel?
Experis, be part of IT!
Bronnen:
https://www.advance-events.nl/news/70/38/De-voordelen-van-online-evenementen
https://www.houseofevents.com/nl/blog/corona/jouw-event-online-de-voordelen-op-een-rij