Documentalist / Technisch Schrijver
Referentienummer: 229385
Geplaatst: 22 september 2025
Soort dienstverband: Tijdelijk
Salaris: € 67 - € 70
Opleiding: HBO
Industrie: Openbaar bestuur - overheidsdiensten en verplichte sociale verzekeringen
Ervaring: Medior
Full-time/Part-time: Fulltime
Specialisatie: Consultant
Dit ga je doen
Binnen het programma Emma werkt het OM aan het vernieuwen en digitaliseren van werkprocessen. Als Documentalist ben je verantwoordelijk voor het inrichten en onderhouden van het programmadossier, inclusief documentatie voor audits en onderzoeken (zoals het CIO-oordeel).
Je verzamelt en analyseert informatie uit diverse bronnen en vertaalt complexe inzichten naar heldere documenten. Je werkt nauw samen met projectteams, IT-specialisten en beleidsmakers en draagt bij aan het Emma Platform dat door het OM zelf wordt ontwikkeld.
Werkzaamheden en eindresultaten:
- Voorbereiden en structureren van documentatie voor audits en onderzoeken
- Verzamelen en analyseren van informatie uit interne en externe bronnen
- Opstellen van toegankelijke rapportages
- Archiveren en beheren van projectdocumentatie
- Bewaken van kwaliteit en consistentie van documentatie
- Deelnemen aan SCRUM-overleggen en input leveren op documentatieprocessen
Achtergrond opdracht
Het project EMMA is onderdeel van het Business + Informatieplan OM (BIPOM) 2020–2027. Doel: één uniforme werkwijze en één modulair zaaksysteem voor alle zaakstromen binnen het strafrecht. EMMA vervangt de huidige 7 zaaksystemen en zorgt voor uniforme werkprocessen binnen het OM.
Hier ga je werken
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt – samen met de politie en andere ketenpartners – voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan.
Het OM bestaat uit:
- Het Parket-Generaal (hoofdkantoor)
- 10 arrondissementsparketten
- 1 Landelijke Ressortsorganisatie (LRO)
- Diverse bijzondere eenheden zoals het Landelijk Parket, Functioneel Parket, CVOM, DVOM, IVOM en de Rijksrecherche
In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM, verspreid over ca. 35 locaties in Nederland. Het College van procureurs-generaal staat aan het hoofd van het OM.
Dit neem je mee
Eisen
- HBO-diploma (IT-gerelateerd)
- Minimaal 2 jaar ervaring met documentatiebeheer en programmadossiers
- Minimaal 4 jaar ervaring met content managementsystemen en digitale archivering (zoals SharePoint, Documentum)
- Volledige beheersing van de Nederlandse taal
- Geen ZZP’er
Wensen
- Minimaal 4 jaar ervaring met Scrum, Agile of DevOps
- Minimaal 4 jaar ervaring met documentatie- en informatiemanagementsystemen
- Minimaal 3 jaar ervaring met structureren en beheren van informatie
- Ervaring met het samenstellen en beheren van programma dossiers
Dit krijg je
Voorwaarden
- Standplaats: Utrecht
- Startdatum: Zo spoedig mogelijk (in overleg)
- Duur: 12 maanden (optie tot verlenging)
- Uren per week: 36 uur
- Screening: VOG vereist
- Salaris / Tarief: In overleg
- Deadline (intern): 24-09-2025 10:00
