Probleemanalist | Procesanalist | Lead BA

  •  reference-number: 220726
  •  posted: 25 april 2025
  •  form-of-employment: Permanent
  •  Tarief: € 4000 - € 7200
  •  industry: Onderwijs
  •  Ervaring: Senior
  •  job-type: Fulltime
  •  Specialisatie: Analist

Heb jij als Business Analist veel ervaring met het doen van (non-IT) probleemanalyses? Weet jij als geen ander procesanalyses vorm te geven? Ben jij business-case gedreven en weet jij je weg te vinden in een Agile omgeving? Lijkt het jou leuk om als Lead te fungeren van een Business Analyse gilde? Lees dan verder!  

Functieomschrijving

Jouw taken als Lead Business Analist bestaan uit: 
  • Het doen van probleemanalyses en procesanalyses; 
  • Het opstellen van business cases; 
  • Het zijn van een Gilde Lead voor Business Analyse;  
  • Het aangelijnd blijven bij projecten;
  • Het schakelen met diverse stakeholders.

Over het bedrijf

De organisatie waar je komt te werken is een van de grootste pedagogische instellingen die ons land kent. Vanuit diverse vestigingen door heel het land, bieden ze zorg aan voor meer dan 40.000 kinderen en hebben duizenden medewerkers. Vanuit het hoofdkantoor werkt een IT team van zo'n 80 man aan het beheren, innoveren en optimaliseren van hun bestaande IT-omgeving. Op dit moment werkt een IT team van zo'n 80 man aan het beheren, innoveren en optimaliseren van hun bestaande IT omgeving.

In een team van nog twee Business Analisten word je verantwoordelijk voor de werkzaamheden. Deze Business Analisten zijn doorgegroeid vanuit interne Business functies en hebben hierdoor nog niet heel veel ervaring als Business Analist. Jij zal samen met hen Business Analyse binnen de organisatie naar een hoger niveau tillen. Hiervoor ligt de prioriteit op de bedrijfsondersteunende processen op dit moment. Dit betekent dat je bijv. met HR of Finance teams schakelt. De rol als Business Analist is relatief nieuw binnen de organisatie, wat maakt dat beslissingen vroeger meer op gevoel werden gedaan in plaats van op basis van analyses. 

Vanuit de Business komen verschillende verzoeken binnen. Jij neemt het verzoek door en start een probleemanalyse op. Je neemt het verzoek door met de betrokken stakeholders en probeert het probleem zo volledig mogelijk in kaart te brengen en te analyseren. Het probleem hoeft namelijk niet te betekenen dat er direct een wijziging binnen een applicatie nodig is. Ook kijk je naar de processen met de business teams en waar het probleem zich in het werkproces bevindt. 
Middels analyses signaleer je verbetermogelijkheden die je vertaalt naar concrete waarde-analyses en verbetervoorstellen.

Je werkt vanuit business cases, zodat het duidelijk is waar de waarde ligt van bepaalde keuzes en veranderingen. Zodra je alles helder in kaart hebt, schakel je met de interne teams zodat de IT-oplossingen (uiteindelijk) ook echt op de juiste wijze aansluiten. De IT teams werken Agile aan projecten, vanuit jouw rol blijf je zijdelings aangehaakt over de voortgang. De focus van deze functie ligt dus echt op de voorkant van dit gehele proces, dus op de probleem- en procesanalyse en minder op de IT-verbetering.  

De stakeholders waarmee je schakelt zijn divers, van eindgebruikers, IT professionals, maar ook hogermanagement en directie. Je krijgt veel vrijheid om je rol uit te voeren. Als Lead ben je daarnaast de vraagbaak binnen de organisatie voor Business Analyse vraagstukken. Je bent goed op de hoogte van ontwikkelingen binnen je vakgebied en weet goed Business Analisten op sleeptouw te nemen in bijv. nieuwe werkmethoden. 

Functie-eisen

De eisen voor deze functie bestaan onder andere uit: 
  • Minimaal 5 jaar ervaring als Business Analist of een soortgelijke rol; 
  • Kennis van BPMN en Visio; 
  • Ruime ervaring met het doen van (non-IT) probleemanalyses; 
  • Ervaring met Agile/Scrum; 
  • Hbo werk/denkniveau; 
  • Ervaring met business cases. 

Arbeidsvoorwaarden

De arbeidsvoorwaarden voor deze functie bestaan onder andere uit: 
  • Salarisrange van 4500-7200 op basis van een 36-urige werkweek; 
  • 4% eindejaarsuikering; 
  • Thuiswerkmogelijkheden; 
  • Reiskostenvergoeding; 
  • Vakantiegeld; 
  • Opleiding- en begeleidsmogelijkheden. 

Jefferson Wells werft, bemiddelt en detacheert finance professionals en salarisadminstrateurs van startende professionals tot topsegment managementniveau. Dat doen wij door goed te kijken naar de wensen en behoeften van zowel de opdrachtgever als de professional. Daarnaast zijn we er voor bemiddeling van zzp’ers en het vervullen van vaste posities in diverse sectoren. Jefferson Wells is onderdeel van ManpowerGroup, één van 's werelds meest ethische bedrijven.