Zoek hier in 333 vacatures

Uitgebreid zoeken

Vind een vacature

X uitgebreid zoeken sluiten
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Leestijd 5 minuten - Gepubliceerd 12 oktober 2017 - Door Chris Reijers

6 tips om succesvol te zijn in sales

Tip 1: Goed verkopen is goed luisteren
Om een goede verkoper te zijn, moet je weten wanneer je welke vraag stelt om de juiste informatie te krijgen. Wat hierbij helpt, is het trainen van je vraagtechnieken. Houd rekening  met de traditionele regels voor het achterhalen van een behoefte; Wie? Wat? Waar? Wanneer? Welke? Waarom? En hoe? Toets gedurende het gesprek of je de informatie juist vertaalt en de klantvraag dus goed begrijpt. Succesvolle verkopers praten 20% van de tijd en luisteren de overige 80%.

Tip 2: Verkoop aan mensen
In een verkoopproces is het belangrijk om je bewust te zijn dat je niet verkoopt aan een bedrijf of organisatie, maar aan een persoon. Geen persoon is hetzelfde en iedere potentiële koper is anders. Deals sluiten is een kwestie van gunnen.  Door op de juiste manier in te spelen op de wensen van de persoon, is de kans op een succesvolle verkoop groter. Het kennen van je klant is daarbij belangrijk, dit wordt met behulp van social media steeds makkelijker.

Tip 3: Koppel het product aan de klantvraag
Om jouw prospect echt te overtuigen, is het belangrijk de toegevoegde waarden van het product aan te tonen. Focus niet alleen op de unieke eigenschappen van jouw product, maar maak de verdiepingsslag naar wat deze eigenschappen voor de klant  betekenen. Een goed product is het halve werk.  Overtuig jouw prospect dat jouw product hét product is.

Tip 4: Maak het uniek
Elk bedrijf, elk product en elke dienst heeft iets unieks. Kom erachter wat het unieke van jouw product is en benadruk dit in je sales gesprekken. Wanneer je goed duidelijk kunt maken wat de onderscheidende factor van jou product is, willen prospects makkelijker met je in gesprek en gaan ze sneller over tot aankoop.

Tip 5: Breng focus aan
Ga goed voorbereid op pad! Een goede voorbereiding heeft meer impact dan we vaak denken. Echter helpt focus aanbrengen op goede voorbereiding bij het soepel doorlopen van een salestraject. Een grondige voorbereiding helpt je om meer te weten van de klant, maakt een professionele indruk en prospects vertrouwen je sneller. Kortom; focus aanbrengen pays off.

Tip 6: Blijf scherp op de cijfers
Een CEO wil andere cijfers horen dan een CIO, zorg dat je altijd de juiste cijfers paraat hebt. Sales blijft natuurlijk ook altijd een spel van cijfers. Voer gesprekken  met de juiste mensen en op het juiste moment, dan  is de kans op een succesvol salestraject groter. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om jouw eigen cijfers, zoals je marge, in de gaten te houden. 

Heb jij nog tips die niet in dit lijstje mogen ontbreken? Laat het ons weten in de comments!