Zoek hier in 333 vacatures

Uitgebreid zoeken

Vind een vacature

X uitgebreid zoeken sluiten
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Leestijd 4 minuten - Gepubliceerd 25 oktober 2017 - Door Chris Reijers

Wat is het beste moment om een e-mail campagne te lanceren?

Het beste moment voor marketeer  om een e-mail te versturen,  is op de maandag of buiten kantooruren. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om dynamische content in e-mails te gebruiken, omdat hiermee de open- en klikratios van mailings verbeteren. Dit blijkt uit een onderzoek van PwC in opdracht van de branchevereniging voor Digital Direct Maling DMMA. Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van e-mailcampagnes, werden er 4,8 miljard e-mails geanalyseerd voortkomend uit 185.000 verschillende e-mail campagnes*.

Uit de geanalyseerde data kwamen verschillende nieuwe inzichten en verbeterpunten. Zo wordt driekwart van de mailings verstuurd tijdens kantoortijden, terwijl de effectiviteit ratio's juist hoger zijn buiten de standaard kantoortijden. Ook blijkt dat de meest gunstige dag om mailings te versturen de maandag is, omdat er dan de meeste e-mails worden geopend. Zaterdag scoort het beste op doorklik percentage.

De beste maand – dag – uur om te versturen 
Het blijkt verder dat er in maart, november en december de meeste mailings worden verstuurd en dat de zomermaanden + januari en februari de rustigste periodes zijn op het gebied van e-mail campagnes. De populairste dagen om een mailing te versturen zijn de donderdag en vrijdag en al is het weinig verrassend, in het weekend worden de minste e-mails verzonden. Uit het onderzoek bleek ook dat de meeste bedrijven juist tussen 07:00 en 20:00 uur mailings versturen. Uit de effectiviteitsanalyse blijkt dat het openpercentage en het doorclick percentage omlaag gaan wanneer e-mails in de ochtend worden verstuurd. Deze ratio’s zijn in de avond beter. Ook blijkt dat hoe groter de campagne, des te lager zijn de effectiviteit ratio's.

Het inzetten van een e-mail campagne doe je dus het beste op maandagavond na 20:00 uur. Zorg voor  aantrekkelijke dynamische content, toegespitst op een selectieve doelgroep! Wanneer stuur jij je volgende mailing?

* De data werd geanonimiseerd verkregen door zeven Email Service Providers, die samen ruim 2.900 organisaties vertegenwoordigen.


Ben jij marketeer? Experis is altijd op zoek naar gedreven marketing professionals die toe zijn aan de volgende stap in hun carrière. Dat kan als interimmer bij Experis in dienst, als zp’ers of direct in dienst bij een van onze opdrachtgevers. Meer weten? Bekijk onze marketing pagina.