Zoek hier in 307 vacatures

Uitgebreid zoeken

Vind een vacature

X uitgebreid zoeken sluiten
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Leestijd 3 minuten - Gepubliceerd 1 december 2017 - Door Chris Reijers

Agile werken kan de dienstverlening van IT-serviceteams naar een hoger niveau tillen 

Agile is hot, niet alleen in de softwareontwikkeling. Inmiddels doen veel marketing-, HR- en andere support afdelingen hun projecten op basis van agile principes. Agile kan een stroomversnelling teweeg brengen, zo ook binnen IT-serviceteams.

Teams die agile werken, verbeteren continu. Zo zijn zij beter in staat om met hun prioriteiten om te gaan (88%), ze zijn productiever (83%) en de zichtbaarheid van de gedane projecten verbetert (83%). Ook de kwaliteit van de software neemt toe, de IT en operatie zijn meer op elkaar aangesloten en het moraal in teams verbetert. Maar hoe?

Service- en beheerteams krijgen vaak veel aanvragen tegelijk binnen voor nieuwe werkplekken, cloud, accounts etc. De interne organisatie wil graag direct duidelijkheid en het liefst zo snel mogelijke levering. Door agile te gaan werken moeten serviceteams nadenken over hoe ze zich positioneren. Welke service bieden we (en welke niet)? Wat is onze kern en wat is ons hogere doel? In de kern zijn alle beheer- en serviceteams erg servicegericht en ‘nee’ zeggen hoort daar niet bij.

Door volgens de agile principes onderscheid te maken tussen run-activiteiten en change-activiteiten, kan een IT-serviceteam zich, naast het focussen op de dagelijkse operationele run-activiteiten, ook bezig zijn met verbetering. Door dagelijks kleine verbeteringen door te voeren, kan op de lange termijn de operationele druk worden verlaagd. 

Meer weten over Agile in organisaties? Lees hier het State of the Agile report van State of the Agile.