Wat is het beste moment om een e-mail campagne te lanceren?

Het beste moment voor marketeer om een e-mail te versturen, is op de maandag of buiten kantooruren. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om dynamische content in e-mails te gebruiken, omdat hiermee de open- en klikratios van mailings verbeteren. Dit blijkt uit een onderzoek van PwC in opdracht van de branchevereniging voor Digital Direct Maling DMMA. Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van e-mailcampagnes, werden er 4,8 miljard e-mails geanalyseerd voortkomend uit 185.000 verschillende e-mail campagnes*.

Uit de geanalyseerde data kwamen verschillende nieuwe inzichten en verbeterpunten. Zo wordt driekwart van de mailings verstuurd tijdens kantoortijden, terwijl de effectiviteit ratio’s juist hoger zijn buiten de standaard kantoortijden. Ook blijkt dat de meest gunstige dag om mailings te versturen de maandag is, omdat er dan de meeste e-mails worden geopend. Zaterdag scoort het beste op doorklik percentage.

De beste maand – dag – uur om te versturen

Het blijkt verder dat er in maart, november en december de meeste mailings worden verstuurd en dat de zomermaanden + januari en februari de rustigste periodes zijn op het gebied van e-mail campagnes. De populairste dagen om een mailing te versturen zijn de donderdag en vrijdag en al is het weinig verrassend, in het weekend worden de minste e-mails verzonden. Uit het onderzoek bleek ook dat de meeste bedrijven juist tussen 07:00 en 20:00 uur mailings versturen. Uit de effectiviteitsanalyse blijkt dat het openpercentage en het doorclick percentage omlaag gaan wanneer e-mails in de ochtend worden verstuurd. Deze ratio’s zijn in de avond beter. Ook blijkt dat hoe groter de campagne, des te lager zijn de effectiviteit ratio’s.

Het inzetten van een e-mail campagne doe je dus het beste op maandagavond na 20:00 uur. Zorg voor aantrekkelijke dynamische content, toegespitst op een selectieve doelgroep! Wanneer stuur jij je volgende mailing?

* De data werd geanonimiseerd verkregen door zeven Email Service Providers, die samen ruim 2.900 organisaties vertegenwoordigen.